zondag 28 september 2014

The art of Navigation

Op zaterdag 27 sep om 23 uur verlieten wij Southwold en we kwamen zondag om ca 1430u aan in Scheveningen. De gele lijn is de gps track van onze terugweg. We wisten dat we rond de 6 knopen zouden varen. Op een afstand van 95Nm doe je er dan zo'n 16 uur over. In dit geval hebben we niet alle stroomvectoren gekoppeld maar hebben we ruw geschat: 16 uur betekent ca 6 uur noord weg te strepen tegen ca 6 uur zuidstroom en dan hou je 4 uur stroom over om te compenseren. We zagen aan de stroomkaart dat de te compenseren stroom een zuidstroom was en hebben daarom vanaf Engeland ca 6Nm ten noorden van Scheveningen gemikt (dat is ongeveer Wassenaarse slag) en dat watertrack van 94 graden gevolgd. Omdat uiteindelijk onze snelheid hoger lag (ca 6,5 Nm) waren we sneller en hoefden we minder zuidstroom te compenseren. De aanpassing daarvan hebben we op het noordelijkste deel van de track gedaan. Hieronder het resultaat. Als we een constante grondkoers hadden gevaren hadden we het eerste deel de stroom naar het zuiden doodgevaren, dan het  middenstuk de stroom naar het noorden en het laatste deel de stroom naar het zuiden doodgevaren (zo heet dat). Door het water hadden we dan behoorlijk om gevaren. Conclusie: naar /van Engeland kun je de stroom redelijk goed plussen en minnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten